torstai 20. maaliskuuta 2014

Näyttelyn työpajojen testaus

Viime viikolla oli vuorossa näyttelyyn tulevien työpajojen testaus Rauman Pyynpään koulun 5. luokkalaisten kanssa. Keskiviikkoaamuna ryhmä kokoontui apuvoimien kanssa koululle valmistelemaan kolmea työpajaa: kuvatarina-, toiminta- ja runopajaa. Pajat valmisteltiin kolmeen vierekkäiseen luokkahuoneeseen, jotta siirtyminen pajasta toiseen olisi sujuvaa. klo 9 oppilaat saapuivat koululle. Päivä alkoi aamupäivän kulun ja pajojen pitäjien esittelyllä. Esittelyiden jälkeen oppilaat jaettiin kolmeen ryhmään.

Ryhmät jakautuivat kolmeen luokkaan ja pajatoiminta aloitettiin. Kukin paja kesti yhden oppitunnin, minkä jälkeen ryhmät vaihtoivat seuraavaan pajaan. Kuvatarina-pajassa luokanopettajaopiskelijat Maija ja Eini vetivät kuvien kautta kerrottua tarinaa oppilaiden kanssa. Ensin oppilaille esiteltiin yksi kuva, aiheenaan veteen hyppäävä vartalo, jonka ympärille oppilasryhmät loivat muiden vapaasti valittavien kuvien avulla tarinaa. Valmiit tarinat esiteltiin kuvallisesti ja sanallisesti taululla. Lopuksi pajassa kokeiltiin vielä suullisen äänimaailman luomista kehitellyn tarinan ympärille. Ensimmäisen pajan aikana yhteistä kaikissa ryhmien tarinoissa olivat eläimet, veden vaarallisuus tai hukkumisriski ja pelastuminen. Palaute pajasta oli positiivista, erityisesti äänimaailman luominen tarinan ympärille oli oppilaille uutta. Oppilaat ryhtyivät toimimaa välittömästi ohjeet saatuaan ja myös tuloksia syntyi nopeasti.



Käsityönopettajaopiskelijoiden Satun ja Jarnon pitämässä toimintapajassa yhdisteltiin toiminnallisia menetelmiä. Paja aloitettiin luomalla äänimaailmaa eri materiaaleilla täytettyjen pullojen avulla. Tämän jälkeen oppilaat maalasivat vesiväreillä merimaisemaa mielikuvituksestaan. Lopuksi valmiit maalaukset aseteltiin lattialle ja niitä tarkasteltiin ryhmässä. Koko pajan ajan taustalla kohisi meri kaiuttimista. Myös tästä pajasta saadut kokemukset olivat erittäin positiivisia. Oppilaat olivat innoissaan päästessään toimimaan ja luomaan itse jotain uutta. Varsinkin tieto töiden mahdollisesta käytöstä tulevassa näyttelyssä innosti.



Lastentarhaopettaja Emmin ja luokanopettajaopiskelija Katariinan vetämässä runopajassa luotiin runomuotoisia tarinoita. Paja aloitettiin tarkastelemalla näyttelyyn tulevia meri-aiheisia maalauksia. Oppilaat kertoivat yhden sanan avulla mitä mielikuvia kuvat herättivät, kuten synkkä, hirmuvalta, tyhjyys ja sekasorto. Seuraavaksi pienryhmiin jaetut oppilaat pääsivät kehittelemään tarinoita lehdestä leikattujen sanojen avulla. Oppilaat sommittelivat ja liimasivat runotarinoita suuremmalla paperille. Lopuksi koostetut runot esiteltiin muille ryhmille. Myös runopaja oli oppilaiden mieleen heidän päästessään tekemään jotain konkreettista, jossa on selkeä ja näkyvä lopputulos.

Kaiken kaikkiaan Pyynpään koululla järjestetyt työpajat olivat menestys, vaikka pientä säädettävää löytyikin. Pajoja edelleen kehittämällä pedagogiikkaryhmän tehtävänä on valmistella innostavat ja toiminnalliset työpajat Rantaudutaan-näyttelyä varten, joissa niin pienet kuin suuremmatkin oppilaat pääsevät osallistumaan taiteen tekemiseen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti